]> Creatis software - crea.git/commitdiff
#3227 vtk8itk4wx3-mingw64 MACOS
authorEduardo DAVILA <davila@creatis.insa-lyon.fr>
Wed, 25 Aug 2021 14:32:30 +0000 (16:32 +0200)
committerEduardo DAVILA <davila@creatis.insa-lyon.fr>
Wed, 25 Aug 2021 14:32:30 +0000 (16:32 +0200)
src/creawxVTKRenderWindowInteractor.mm [new file with mode: 0644]

diff --git a/src/creawxVTKRenderWindowInteractor.mm b/src/creawxVTKRenderWindowInteractor.mm
new file mode 100644 (file)
index 0000000..6efc47c
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,1007 @@
+/*
+ # ---------------------------------------------------------------------
+ #
+ # Copyright (c) CREATIS (Centre de Recherche en Acquisition et Traitement de l'Image
+ #                        pour la SantÈ)
+ # Authors : Eduardo Davila, Frederic Cervenansky, Claire Mouton
+ # Previous Authors : Laurent Guigues, Jean-Pierre Roux
+ # CreaTools website : www.creatis.insa-lyon.fr/site/fr/creatools_accueil
+ #
+ #  This software is governed by the CeCILL-B license under French law and
+ #  abiding by the rules of distribution of free software. You can  use,
+ #  modify and/ or redistribute the software under the terms of the CeCILL-B
+ #  license as circulated by CEA, CNRS and INRIA at the following URL
+ #  http://www.cecill.info/licences/Licence_CeCILL-B_V1-en.html
+ #  or in the file LICENSE.txt.
+ #
+ #  As a counterpart to the access to the source code and  rights to copy,
+ #  modify and redistribute granted by the license, users are provided only
+ #  with a limited warranty  and the software's author,  the holder of the
+ #  economic rights,  and the successive licensors  have only  limited
+ #  liability.
+ #
+ #  The fact that you are presently reading this means that you have had
+ #  knowledge of the CeCILL-B license and that you accept its terms.
+ # ------------------------------------------------------------------------ */
+
+
+/*=========================================================================
+
+  Program:   Visualization Toolkit
+  Module:    $RCSfile$
+  Language:  C++
+  Date:      $Date$
+  Version:   $Revision$
+
+  Copyright (c) 1993-2002 Ken Martin, Will Schroeder, Bill Lorensen 
+  All rights reserved.
+  See Copyright.txt or http://www.kitware.com/Copyright.htm for details.
+
+     This software is distributed WITHOUT ANY WARRANTY; without even 
+     the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR 
+     PURPOSE.  See the above copyright notice for more information.
+
+=========================================================================*/
+
+#import <Cocoa/Cocoa.h>
+
+#include <assert.h>
+
+#include "creawxVTKRenderWindowInteractor.h"
+
+//This is needed for vtk 3.1 :
+#ifndef VTK_MAJOR_VERSION
+#  include "vtkVersion.h"
+#endif
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+#  include "vtkCommand.h"
+#else
+#  include "vtkInteractorStyle.h"
+#endif
+#include "vtkDebugLeaks.h"
+
+// AKT: wxOSX 2.9.x defines __WXOSX_COCOA__ rather than __WXCOCOA__
+#ifdef __WXOSX_COCOA__
+#define __WXCOCOA__
+#endif
+
+#if defined(__WXMAC__) && wxCHECK_VERSION(2,9,0)
+    // ControlDown has been changed to mean Command key down
+    #define ControlDown RawControlDown
+#endif
+
+#ifdef __WXMAC__
+#ifdef __WXCOCOA__
+#include "vtkCocoaRenderWindow.h"
+#else
+#include "vtkCarbonRenderWindow.h"
+#endif
+#endif
+
+
+//=======================================================================
+// LG : NAMESPACE IS NECESSARY TO AVOID CONFLICTING SYMBOLS IN DYN LIBS
+namespace crea
+{
+
+
+//Keep this for compatibilty reason, this was introduced in wxGTK 2.4.0
+#if (!wxCHECK_VERSION(2, 4, 0))
+wxWindow* wxGetTopLevelParent(wxWindow *win)
+{
+    while ( win && !win->IsTopLevel() )
+         win = win->GetParent();
+    return win;
+}
+#endif
+}
+// LG : EO namespace bbwxvtk
+//=======================================================================
+
+// To access objc calls on cocoa
+#ifdef __WXCOCOA__
+#ifdef VTK_USE_COCOA
+//EED #import <Cocoa/Cocoa.h>
+// This trick is no longer need in VTK CVS, should get rid of that:
+#define id Id
+#else
+#error Build mismatch you need both wxWidgets and VTK to be configure against Cocoa to work
+#endif //VTK_USE_COCOA
+#endif //__WXCOCOA__
+
+#if wxMAJOR_VERSION <= 2
+
+       #ifdef __WXGTK__
+        #include <gdk/gdkx.h> // GDK_WINDOW_XWINDOW is found here in wxWidgets 2.8.0
+        #include "gdk/gdkprivate.h"
+        #if wxCHECK_VERSION(2, 9, 0)
+         // thanks to: http://thomasfischer.biz/?p=382
+         #include <gtk/gtkfixed.h>
+         #include <gtk/gtkwidget.h>
+         #include <wx/gtk/private/win_gtk.h>
+         #define piz(wxwin) WX_PIZZA((wxwin)->m_wxwindow)
+         #define GetXWindow(wxwin) (wxwin)->m_wxwindow ? \
+               GDK_WINDOW_XWINDOW(((GtkWidget*)piz(wxwin))->window) : \
+               GDK_WINDOW_XWINDOW((wxwin)->m_widget->window)
+        #else
+         #if wxCHECK_VERSION(2, 8, 0)
+          #ifdef __WXGTK20__
+           #include <wx/gtk/win_gtk.h>
+          #else
+           #include <wx/gtk1/win_gtk.h>
+          #endif
+         #else
+          #include <wx/gtk/win_gtk.h>
+         #endif
+        
+         #define GetXWindow(wxwin) (wxwin)->m_wxwindow ? \
+                                 GDK_WINDOW_XWINDOW(GTK_PIZZA((wxwin)->m_wxwindow)->bin_window) : \
+                                 GDK_WINDOW_XWINDOW((wxwin)->m_widget->window)
+        #endif
+       #endif
+
+#else
+       #ifdef __WXGTK__
+           #include <gdk/gdkx.h>
+           #include <gtk/gtk.h>
+#define GetXWindow(wxwin) (wxwin)->m_wxwindow ? \
+                          GDK_WINDOW_XID(gtk_widget_get_window((wxwin)->m_wxwindow)) : \
+                        GDK_WINDOW_XID(gtk_widget_get_window((wxwin)->m_widget))
+       #endif
+#endif
+
+#ifdef __WXX11__
+#include "wx/x11/privx.h"
+#define GetXWindow(wxwin)   ((Window)(wxwin)->GetHandle())
+#endif
+
+//For more info on this class please go to:
+//http://wxvtk.sf.net
+//This hack is for some buggy wxGTK version:
+#if wxCHECK_VERSION(2, 3, 2) && !wxCHECK_VERSION(2, 4, 1) && defined(__WXGTK__)
+#  define WX_USE_X_CAPTURE 0
+#else
+#  define WX_USE_X_CAPTURE 1
+#endif
+
+#define ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER 1001
+
+//=======================================================================
+// LG : NAMESPACE IS NECESSARY TO AVOID CONFLICTING SYMBOLS IN DYN LIBS
+namespace crea
+{
+
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+#else
+#endif  //__WXGTK__
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+               //EED 2017-09-16 Migration wxWidgets 2.8 to 3.0
+               #if wxMAJOR_VERSION <= 2
+                       IMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas)
+                       BEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas)
+               #else
+                       wxIMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas);
+                       wxBEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas)
+               #endif
+#else
+               //EED 2017-09-16 Migration wxWidgets 2.8 to 3.0
+               #if wxMAJOR_VERSION <= 2
+                       IMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow)
+                       BEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow)
+               #else
+                       wxIMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow);
+                       wxBEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow)
+               #endif
+#endif //__WXGTK__
+  //refresh window by doing a Render
+  EVT_PAINT       (wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint)
+  EVT_ERASE_BACKGROUND(wxVTKRenderWindowInteractor::OnEraseBackground)
+  EVT_MOTION      (wxVTKRenderWindowInteractor::OnMotion)
+
+  //Bind the events to the event converters
+  EVT_LEFT_DOWN   (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_MIDDLE_DOWN (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_RIGHT_DOWN  (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_LEFT_UP     (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+  EVT_MIDDLE_UP   (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+  EVT_RIGHT_UP    (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+#if !(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+  EVT_ENTER_WINDOW(wxVTKRenderWindowInteractor::OnEnter)
+  EVT_LEAVE_WINDOW(wxVTKRenderWindowInteractor::OnLeave)
+  EVT_MOUSEWHEEL  (wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseWheel)
+#if wxCHECK_VERSION(2, 8, 0)
+  EVT_MOUSE_CAPTURE_LOST(wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseCaptureLost)
+#endif
+  EVT_KEY_DOWN    (wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyDown)
+  EVT_KEY_UP      (wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyUp)
+  EVT_CHAR        (wxVTKRenderWindowInteractor::OnChar)
+#endif
+  EVT_TIMER       (ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER, wxVTKRenderWindowInteractor::OnTimer)
+  EVT_SIZE        (wxVTKRenderWindowInteractor::OnSize)
+END_EVENT_TABLE()
+
+//EED win Compilation why??:  vtkCxxRevisionMacro(wxVTKRenderWindowInteractor, "$Revision$")
+
+//EED2020-04-10
+#if VTK_MAJOR_VERSION < 8 
+    vtkInstantiatorNewMacro(wxVTKRenderWindowInteractor)
+#endif
+
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+static int wxvtk_attributes[]={
+  WX_GL_DOUBLEBUFFER,
+  WX_GL_RGBA,
+  WX_GL_DEPTH_SIZE,
+  16,
+  0
+};
+#endif
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor::wxVTKRenderWindowInteractor() 
+
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+    #if wxCHECK_VERSION(2, 9, 0) // the order of the parameters to wxGLCanvas::wxGLCanvas has changed
+               : wxGLCanvas(0, -1, wxvtk_attributes, wxDefaultPosition, wxDefaultSize, 0, wxT("wxVTKRenderWindowInteractor")), 
+       #else
+               : wxGLCanvas(0, -1, wxDefaultPosition, wxDefaultSize, 0, wxT("wxVTKRenderWindowInteractor"), wxvtk_attributes), 
+       #endif
+#else
+               : wxWindow(), 
+#endif //__WXGTK__
+
+         vtkRenderWindowInteractor()
+      , timer(this, ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER)
+      , ActiveButton(wxEVT_NULL)
+      , Stereo(0)
+      , Handle(0)
+      , Created(true)
+      , RenderWhenDisabled(1)
+      , UseCaptureMouse(0)
+{
+#ifdef VTK_DEBUG_LEAKS
+  vtkDebugLeaks::ConstructClass("wxVTKRenderWindowInteractor");
+#endif
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  this->context = new wxGLContext(this);
+#endif
+  this->RenderWindow = NULL;
+  this->SetRenderWindow(vtkRenderWindow::New());
+  this->RenderWindow->Delete();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor::wxVTKRenderWindowInteractor(wxWindow *parent,
+                                                         wxWindowID id,
+                                                         const wxPoint &pos,
+                                                         const wxSize &size,
+                                                         long style,
+                                                         const wxString &name)
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+    #if wxCHECK_VERSION(2, 9, 0) // the order of the parameters to wxGLCanvas::wxGLCanvas has changed
+      : wxGLCanvas(parent, id, wxvtk_attributes, pos, size, style, name)
+    #else
+      : wxGLCanvas(parent, id, pos, size, style, name, wxvtk_attributes)
+    #endif
+#else
+      : wxWindow(parent, id, pos, size, style, name)
+#endif //__WXGTK__
+         , vtkRenderWindowInteractor()
+      , timer(this, ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER)
+      , ActiveButton(wxEVT_NULL)
+      , Stereo(0)
+      , Handle(0)
+      , Created(true)
+      , RenderWhenDisabled(1)
+      , UseCaptureMouse(0)
+{
+#ifdef VTK_DEBUG_LEAKS
+  vtkDebugLeaks::ConstructClass("wxVTKRenderWindowInteractor");
+#endif
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  this->context = new wxGLContext(this);
+#endif
+  this->RenderWindow = NULL;
+  this->SetRenderWindow(vtkRenderWindow::New());
+  this->RenderWindow->Delete();
+#ifdef __WXMAC__
+  // On Mac (Carbon) we don't get notified of the initial window size with an EVT_SIZE event,
+  // so we update the size information of the interactor/renderwindow here
+  this->UpdateSize(size.x, size.y);
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor::~wxVTKRenderWindowInteractor()
+{
+  SetRenderWindow(NULL);
+  SetInteractorStyle(NULL);
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  delete this->context;
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor * wxVTKRenderWindowInteractor::New()
+{
+  // we don't make use of the objectfactory, because we're not registered
+  return new wxVTKRenderWindowInteractor;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Initialize()
+{
+  int *size = RenderWindow->GetSize();
+  // enable everything and start rendering
+  Enable();
+  //RenderWindow->Start();
+
+  // set the size in the render window interactor
+  Size[0] = size[0];
+  Size[1] = size[1];
+
+  // this is initialized
+  Initialized = 1;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Enable()
+{
+  // if already enabled then done
+  if (Enabled)
+    return;
+
+  // that's it
+  Enabled = 1;
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  wxGLCanvas::SetCurrent(*this->context);
+#endif
+  Modified();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+bool wxVTKRenderWindowInteractor::Enable(bool enable)
+{
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  return wxGLCanvas::Enable(enable);
+#else
+  return wxWindow::Enable(enable);
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Disable()
+{
+  // if already disabled then done
+  if (!Enabled)
+    return;
+
+  // that's it (we can't remove the event handler like it should be...)
+  Enabled = 0;
+  Modified();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Start()
+{
+  // the interactor cannot control the event loop
+  vtkErrorMacro( << "wxVTKRenderWindowInteractor::Start() "
+    "interactor cannot control event loop.");
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::UpdateSize(int x, int y)
+{
+  if( RenderWindow )
+  {
+    // if the size changed tell render window
+    if ( x != Size[0] || y != Size[1] )
+    {
+      // adjust our (vtkRenderWindowInteractor size)
+      Size[0] = x;
+      Size[1] = y;
+      // and our RenderWindow's size
+      RenderWindow->SetSize(x, y);
+#if defined(__WXMSW__)
+      this->Refresh();
+#endif //__WXMSW__
+    }
+  }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::CreateTimer(int WXUNUSED(timertype))
+{
+  // it's a one shot timer
+  if (!timer.Start(10, TRUE))
+    return 0;
+
+  return 1;
+  
+}
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 5 && VTK_MINOR_VERSION >= 2)
+//------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::InternalCreateTimer(int timerId, int timerType,
+                                                     unsigned long duration)
+{
+  if (!timer.Start(duration, timerType == OneShotTimer))
+    return 0;
+    
+  return ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER;
+}
+//------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::InternalDestroyTimer(int platformTimerId)
+{
+  timer.Stop();
+  return 1;
+}
+#endif
+//---------------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::DestroyTimer()
+{
+  // do nothing
+  return 1;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnTimer(wxTimerEvent& WXUNUSED(event))
+{
+  if (!Enabled)
+    return;
+    
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  // new style
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 5 && VTK_MINOR_VERSION >= 2)
+  // pass the right timer id
+  int timerId = this->GetCurrentTimerId();
+  this->InvokeEvent(vtkCommand::TimerEvent, &timerId);
+#else
+  this->InvokeEvent(vtkCommand::TimerEvent, NULL);
+#endif
+#else
+  // old style
+  InteractorStyle->OnTimer();
+#endif
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+// NOTE on implementation:
+// Bad luck you ended up in the only tricky place of this code.
+// A few note, wxWidgets still refuse to provide such convenient method
+// so I have to maintain it myself, eventhough this is completely integrated
+// in wxPython...
+// Anyway if this happen to break for you then compare to a recent version of wxPython
+// and look for the function long wxPyGetWinHandle(wxWindow* win)
+// in wxPython/src/helpers.cpp
+long wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack()
+{
+printf("EED  wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack start \n");
+  //helper function to hide the MSW vs GTK stuff
+  long handle_tmp = 0;
+
+// __WXMSW__ is for Win32
+// __WXMAC__ is for Carbon or Cocoa builds
+// __WXGTK__ is for both gtk 1.2.x and gtk 2.x
+#if defined(__WXMSW__) || defined(__WXMAC__)
+    handle_tmp = (long)this->GetHandle();
+#endif //__WXMSW__
+
+// using above GetHandle() works fine with wxOSX 2.9.x
+#if defined(__WXCOCOA__) && !wxCHECK_VERSION(2, 9, 0)
+   // Here is how to find the NSWindow
+   wxTopLevelWindow* toplevel = dynamic_cast<wxTopLevelWindow*>(wxGetTopLevelParent( this ) );
+   if (toplevel != NULL )
+   {
+      handle_tmp = (long)toplevel->GetNSWindow();
+   }
+   // The NSView will be deducted from 
+   // [(NSWindow*)Handle contentView]
+   // if only I knew how to write that in c++
+#endif //__WXCOCOA__ && !wxCHECK_VERSION(2, 9, 0)
+
+    // Find and return the actual X-Window.
+#if defined(__WXGTK__) || defined(__WXX11__)
+printf("EED  wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack End AAA handle_tmp %ld \n", handle_tmp);
+printf("EED  wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack End AAA handle_tmp %ld \n",  (long)GetXWindow(this));
+    return (long)GetXWindow(this);
+#endif
+
+//#ifdef __WXMOTIF__
+//    handle_tmp = (long)this->GetXWindow();
+//#endif
+
+printf("EED  wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack End BBB handle_tmp %ld \n", handle_tmp);
+  return handle_tmp;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint(wxPaintEvent& WXUNUSED(event))
+{
+  //must always be here
+  wxPaintDC pDC(this);
+
+  //do it here rather than in the cstor: this is safer.
+  if(!Handle)
+  {
+    Handle = GetHandleHack();
+       
+#ifdef __WXCOCOA__
+       vtkCocoaRenderWindow    *rwin           = vtkCocoaRenderWindow::SafeDownCast(RenderWindow);
+    NSView                                     *nvsview        = (NSView* )Handle;
+       NSWindow                                *nswindow       = nvsview.window;
+    rwin->SetRootWindow( nswindow );
+    rwin->SetWindowId(  reinterpret_cast<void *>(nvsview) );
+#else  
+    RenderWindow->SetWindowId(reinterpret_cast<void *>(Handle));
+#endif
+
+               
+       
+// Cocoa
+// this->GetNSView() <-> DisplayId
+// this->GetTopLevel()->GetNSWindow() <-> WindowId
+#ifdef __WXMSW__
+    RenderWindow->SetParentId(reinterpret_cast<void *>(this->GetParent()->GetHWND()));
+#endif //__WXMSW__
+      
+    // This is another hack to prevent the VTK Render Window from closing the display.
+    // If VTK closes the display, ~wxContext chashes while trying to destroy its
+    // glContext (because the display is closed). The Get -> Set makes this VTK
+    // object think someone else is responsible for the display. 
+    #ifdef __WXCOCOA__
+      // avoid "Method not implemented" messages in Console
+    #else
+      this->RenderWindow->SetDisplayId(this->RenderWindow->GetGenericDisplayId());
+    #endif
+  }
+  // get vtk to render to the wxWindows
+  Render();
+#ifdef __WXMAC__
+  // This solves a problem with repainting after a window resize
+  // See also: http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=31690967&forum_id=41789
+#ifdef __WXCOCOA__
+  #if !wxCHECK_VERSION(2, 9, 0)
+    // this doesn't seem necessary with wxOSX 2.9.x
+    vtkCocoaRenderWindow * rwin = vtkCocoaRenderWindow::SafeDownCast(RenderWindow);
+    if( rwin )
+    {
+      rwin->UpdateContext();
+    }
+  #endif
+#else
+  vtkCarbonRenderWindow* rwin = vtkCarbonRenderWindow::SafeDownCast(RenderWindow);
+  if( rwin )
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 4)
+    // Must be somewhere after VTK 4.4
+    rwin->UpdateGLRegion();
+#endif
+  }
+#endif
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnEraseBackground(wxEraseEvent &event)
+{
+  //turn off background erase to reduce flickering on MSW
+  event.Skip(false);
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnSize(wxSizeEvent& WXUNUSED(event))
+{
+  int w, h;
+  GetClientSize(&w, &h);
+  UpdateSize(w, h);
+
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  InvokeEvent(vtkCommand::ConfigureEvent, NULL);
+#endif
+  //this will check for Handle
+  //Render();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnMotion(wxMouseEvent &event)
+{
+ if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::MouseMoveEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnMouseMove(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+    event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if !(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnEnter(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+      event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::EnterEvent, NULL);
+#else
+    // old style
+  InteractorStyle->OnEnter(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);  
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnLeave(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+      event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::LeaveEvent, NULL);
+#else
+    // old style
+  InteractorStyle->OnLeave(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);  
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyDown(wxKeyEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  int keycode = event.GetKeyCode();
+  char key = '\0';
+  if (((unsigned int)keycode) < 256)
+  {
+    // TODO: Unicode in non-Unicode mode ??
+    key = (char)keycode;
+  }
+
+  // we don't get a valid mouse position inside the key event on every platform
+  // so we retrieve the mouse position explicitly and pass it along
+  wxPoint mousePos = ScreenToClient(wxGetMousePosition());
+  SetEventInformationFlipY(mousePos.x, mousePos.y, 
+                           event.ControlDown(), event.ShiftDown(), key, 0, NULL);
+  InvokeEvent(vtkCommand::KeyPressEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnKeyDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(), 
+    event.GetKeyCode(), 1);
+#endif
+  event.Skip();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyUp(wxKeyEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  int keycode = event.GetKeyCode();
+  char key = '\0';
+  if (((unsigned int)keycode) < 256)
+  {
+    // TODO: Unicode in non-Unicode mode ??
+    key = (char)keycode;
+  }
+
+  // we don't get a valid mouse position inside the key event on every platform
+  // so we retrieve the mouse position explicitly and pass it along
+  wxPoint mousePos = ScreenToClient(wxGetMousePosition());
+  SetEventInformationFlipY(mousePos.x, mousePos.y, 
+                           event.ControlDown(), event.ShiftDown(), key, 0, NULL);
+  InvokeEvent(vtkCommand::KeyReleaseEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnKeyUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(), 
+    event.GetKeyCode(), 1);
+#endif
+  event.Skip();
+}
+#endif //!(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+ //---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnChar(wxKeyEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+    
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  // new style
+  int keycode = event.GetKeyCode();
+  char key = '\0';
+  if (((unsigned int)keycode) < 256)
+    {
+    // TODO: Unicode in non-Unicode mode ??
+    key = (char)keycode;
+    }
+
+  // we don't get a valid mouse position inside the key event on every platform
+  // so we retrieve the mouse position explicitly and pass it along
+  wxPoint mousePos = ScreenToClient(wxGetMousePosition());
+  SetEventInformationFlipY(mousePos.x, mousePos.y, 
+                           event.ControlDown(), event.ShiftDown(), key, 0, NULL);
+  InvokeEvent(vtkCommand::CharEvent, NULL);
+#endif
+  event.Skip();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled || (ActiveButton != wxEVT_NULL))
+    {
+    return;
+    }
+  ActiveButton = event.GetEventType();
+
+    // On Mac (Carbon) and Windows we don't automatically get the focus when
+    // you click inside the window
+    // we therefore set the focus explicitly
+    // Apparently we need that on linux (GTK) too:
+    this->SetFocus();
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+#endif
+
+  if(event.RightDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::RightButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnRightButtonDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(event.LeftDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::LeftButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnLeftButtonDown(event.ControlDown(),  event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(event.MiddleDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::MiddleButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnMiddleButtonDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  //save the button and capture mouse until the button is released
+  //Only if :
+  //1. it is possible (WX_USE_X_CAPTURE)
+  //2. user decided to.
+  if ((ActiveButton != wxEVT_NULL) && WX_USE_X_CAPTURE && UseCaptureMouse)
+  {
+    CaptureMouse();
+  }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp(wxMouseEvent &event)
+{
+  //EVT_xxx_DOWN == EVT_xxx_UP - 1
+  //This is only needed if two mouse buttons are pressed at the same time.
+  //In wxWindows 2.4 and later: better use of wxMOUSE_BTN_RIGHT or 
+  //wxEVT_COMMAND_RIGHT_CLICK
+  if (!Enabled || (ActiveButton != (event.GetEventType()-1))) 
+    {
+    return;
+    }
+
+  // See report by Shang Mu / Kerry Loux on wxVTK mailing list
+    this->SetFocus();
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+#endif
+  
+  if(ActiveButton == wxEVT_RIGHT_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::RightButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnRightButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(ActiveButton == wxEVT_LEFT_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::LeftButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnLeftButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(ActiveButton == wxEVT_MIDDLE_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::MiddleButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnMiddleButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  //if the ActiveButton is realeased, then release mouse capture
+  if ((ActiveButton != wxEVT_NULL) && WX_USE_X_CAPTURE && UseCaptureMouse)
+  {
+    ReleaseMouse();
+  }
+  ActiveButton = wxEVT_NULL;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseWheel(wxMouseEvent& event)
+{
+// Mouse wheel was only added after VTK 4.4 (I think...)
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 4)
+  // new style
+  //Set vtk event information ... The numebr of wheel rotations is stored in
+  //the x varible.  y varible is zero
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX() , event.GetY(), 
+                           event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+  if(event.GetWheelRotation() > 0)
+    {
+      //Send event to VTK
+      InvokeEvent(vtkCommand::MouseWheelForwardEvent, NULL);
+    }
+  else
+    {
+      //Send event to VTK
+      InvokeEvent(vtkCommand::MouseWheelBackwardEvent, NULL);
+    }
+#endif
+    
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if wxCHECK_VERSION(2, 8, 0)
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseCaptureLost(wxMouseCaptureLostEvent& event)
+{
+   if (ActiveButton != wxEVT_NULL)
+   {
+       //Maybe also invoke the button release event here
+   }
+   // Reset ActiveButton so that
+   // 1. we do not process mouse button up events any more,
+   // 2. the next button down event will be processed and call CaptureMouse().
+   // Otherwise ReleaseMouse() will be called
+   // without a previous CaptureMouse().
+   ActiveButton = wxEVT_NULL;
+}
+#endif
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Render()
+{
+printf("EED wxVTKRenderWindowInteractor::Render Start \n");
+#if wxCHECK_VERSION(2, 8, 0)
+  int renderAllowed = !IsFrozen();
+#else
+  int renderAllowed = 1;
+#endif
+  if (renderAllowed && !RenderWhenDisabled)
+    {
+    //the user doesn't want us to render when the toplevel frame
+    //is disabled - first find the top level parent
+    wxWindow *topParent = wxGetTopLevelParent(this);
+    if (topParent)
+      {
+      //if it exists, check whether it's enabled
+      //if it's not enabeld, renderAllowed will be false
+      renderAllowed = topParent->IsEnabled();
+      }
+    }
+
+  if (renderAllowed)
+    {
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+    wxGLCanvas::SetCurrent(*(this->context));
+#endif
+    if(Handle && (Handle == GetHandleHack()) )
+      {
+printf("EED wxVTKRenderWindowInteractor::Render 1 \n");
+      RenderWindow->Render();
+printf("EED wxVTKRenderWindowInteractor::Render 2 \n");
+      }
+#if VTK_MAJOR_VERSION > 4 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 2)
+    else if(GetHandleHack())
+      {
+      //this means the user has reparented us; let's adapt to the
+      //new situation by doing the WindowRemap dance
+      //store the new situation
+      Handle = GetHandleHack();
+      RenderWindow->SetNextWindowId(reinterpret_cast<void *>(Handle));
+      RenderWindow->WindowRemap();
+      RenderWindow->Render();
+      }
+#endif
+
+printf("EED wxVTKRenderWindowInteractor::Render End \n");
+
+    }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::SetRenderWhenDisabled(int newValue)
+{
+  //Change value of __RenderWhenDisabled ivar.
+  //If __RenderWhenDisabled is false (the default), this widget will not
+  //call Render() on the RenderWindow if the top level frame (i.e. the
+  //containing frame) has been disabled.
+
+  //This prevents recursive rendering during wxSafeYield() calls.
+  //wxSafeYield() can be called during the ProgressMethod() callback of
+  //a VTK object to have progress bars and other GUI elements updated -
+  //it does this by disabling all windows (disallowing user-input to
+  //prevent re-entrancy of code) and then handling all outstanding
+  //GUI events.
+        
+  //However, this often triggers an OnPaint() method for wxVTKRWIs,
+  //resulting in a Render(), resulting in Update() being called whilst
+  //still in progress.
+
+  RenderWhenDisabled = (bool)newValue;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+//
+// Set the variable that indicates that we want a stereo capable window
+// be created. This method can only be called before a window is realized.
+//
+void wxVTKRenderWindowInteractor::SetStereo(int capable)
+{
+  if (Stereo != capable)
+    {
+    Stereo = capable;
+    RenderWindow->StereoCapableWindowOn();
+    RenderWindow->SetStereoTypeToCrystalEyes();
+    Modified();
+    }
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+//
+//
+void wxVTKRenderWindowInteractor::PrintSelf(ostream& os, vtkIndent indent)
+{
+  this->Superclass::PrintSelf(os, indent);
+}
+
+
+}
+// LG : EO namespace bbwxvtk
+//=======================================================================
+
+