]> Creatis software - bbtk.git/blob - packages/wxvtk/src/wxvtkImageViewer2.h
ff097bd36d186db26cc91562fef737dc5935bbea
[bbtk.git] / packages / wxvtk / src / wxvtkImageViewer2.h
1 /*
2  # ---------------------------------------------------------------------
3  #
4  # Copyright (c) CREATIS (Centre de Recherche en Acquisition et Traitement de l'Image
5  #                        pour la SantÈ)
6  # Authors : Eduardo Davila, Frederic Cervenansky, Claire Mouton
7  # Previous Authors : Laurent Guigues, Jean-Pierre Roux
8  # CreaTools website : www.creatis.insa-lyon.fr/site/fr/creatools_accueil
9  #
10  #  This software is governed by the CeCILL-B license under French law and
11  #  abiding by the rules of distribution of free software. You can  use,
12  #  modify and/ or redistribute the software under the terms of the CeCILL-B
13  #  license as circulated by CEA, CNRS and INRIA at the following URL
14  #  http://www.cecill.info/licences/Licence_CeCILL-B_V1-en.html
15  #  or in the file LICENSE.txt.
16  #
17  #  As a counterpart to the access to the source code and  rights to copy,
18  #  modify and redistribute granted by the license, users are provided only
19  #  with a limited warranty  and the software's author,  the holder of the
20  #  economic rights,  and the successive licensors  have only  limited
21  #  liability.
22  #
23  #  The fact that you are presently reading this means that you have had
24  #  knowledge of the CeCILL-B license and that you accept its terms.
25  # ------------------------------------------------------------------------ */
26
27
28 /*=========================================================================
29
30   Program:   Visualization Toolkit
31   Module:    $RCSfile: wxvtkImageViewer2.h,v $
32
33   Copyright (c) Ken Martin, Will Schroeder, Bill Lorensen
34   All rights reserved.
35   See Copyright.txt or http://www.kitware.com/Copyright.htm for details.
36
37      This software is distributed WITHOUT ANY WARRANTY; without even
38      the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR
39      PURPOSE.  See the above copyright notice for more information.
40
41 =========================================================================*/
42 // .NAME wxvtkImageViewer2 - Display a 2D image.
43 // .SECTION Description
44 // wxvtkImageViewer2 is a convenience class for displaying a 2D image.  It
45 // packages up the functionality found in vtkRenderWindow, vtkRenderer,
46 // vtkImageActor and vtkImageMapToWindowLevelColors into a single easy to use
47 // class.  This class also creates an image interactor style
48 // (vtkInteractorStyleImage) that allows zooming and panning of images, and
49 // supports interactive window/level operations on the image. Note that
50 // wxvtkImageViewer2 is simply a wrapper around these classes.
51 //
52 // wxvtkImageViewer2 uses the 3D rendering and texture mapping engine
53 // to draw an image on a plane.  This allows for rapid rendering,
54 // zooming, and panning. The image is placed in the 3D scene at a
55 // depth based on the z-coordinate of the particular image slice. Each
56 // call to SetSlice() changes the image data (slice) displayed AND
57 // changes the depth of the displayed slice in the 3D scene. This can
58 // be controlled by the AutoAdjustCameraClippingRange ivar of the
59 // InteractorStyle member.
60 //
61 // It is possible to mix images and geometry, using the methods:
62 //
63 // viewer->SetInput( myImage );
64 // viewer->GetRenderer()->AddActor( myActor );
65 //
66 // This can be used to annotate an image with a PolyData of "edges" or
67 // or highlight sections of an image or display a 3D isosurface
68 // with a slice from the volume, etc. Any portions of your geometry
69 // that are in front of the displayed slice will be visible; any
70 // portions of your geometry that are behind the displayed slice will
71 // be obscured. A more general framework (with respect to viewing
72 // direction) for achieving this effect is provided by the
73 // vtkImagePlaneWidget .
74 //
75 // Note that pressing 'r' will reset the window/level and pressing
76 // shift+'r' or control+'r' will reset the camera.
77 //
78 // .SECTION See Also
79 // vtkRenderWindow vtkRenderer vtkImageActor vtkImageMapToWindowLevelColors
80
81 #ifndef __wxvtkImageViewer2_h
82 #define __wxvtkImageViewer2_h
83
84 #include "vtkObject.h"
85
86 class vtkAlgorithmOutput;
87 class vtkImageActor;
88 class vtkImageData;
89 class vtkImageMapToWindowLevelColors;
90 class vtkInteractorStyleImage;
91 class vtkRenderWindow;
92 class vtkRenderer;
93 class vtkRenderWindowInteractor;
94
95 class /*VTK_RENDERING_EXPORT*/ wxvtkImageViewer2 : public vtkObject 
96 {
97 public:
98   static wxvtkImageViewer2 *New();
99   vtkTypeRevisionMacro(wxvtkImageViewer2,vtkObject);
100   void PrintSelf(ostream& os, vtkIndent indent);
101
102   // Description:
103   // Get the name of rendering window.
104   virtual const char *GetWindowName();
105
106   // Description:
107   // Render the resulting image.
108   virtual void Render(void);
109   
110   // Description:
111   // Set/Get the input image to the viewer.
112   virtual void SetInput(vtkImageData *in);
113   virtual vtkImageData *GetInput();
114   virtual void SetInputConnection(vtkAlgorithmOutput* input);
115   
116   // Description:
117   // Set/get the slice orientation
118   //BTX
119   enum
120   {
121     SLICE_ORIENTATION_YZ = 0,
122     SLICE_ORIENTATION_XZ = 1,
123     SLICE_ORIENTATION_XY = 2
124   };
125   //ETX
126   vtkGetMacro(SliceOrientation, int);
127   virtual void SetSliceOrientation(int orientation);
128   virtual void SetSliceOrientationToXY()
129     { this->SetSliceOrientation(wxvtkImageViewer2::SLICE_ORIENTATION_XY); };
130   virtual void SetSliceOrientationToYZ()
131     { this->SetSliceOrientation(wxvtkImageViewer2::SLICE_ORIENTATION_YZ); };
132   virtual void SetSliceOrientationToXZ()
133     { this->SetSliceOrientation(wxvtkImageViewer2::SLICE_ORIENTATION_XZ); };
134
135   // Description:
136   // Set/Get the current slice to display (depending on the orientation
137   // this can be in X, Y or Z).
138   vtkGetMacro(Slice, int);
139   virtual void SetSlice(int s);
140
141   // Description:
142   // Update the display extent manually so that the proper slice for the
143   // given orientation is displayed. It will also try to set a
144   // reasonable camera clipping range.
145   // This method is called automatically when the Input is changed, but
146   // most of the time the input of this class is likely to remain the same,
147   // i.e. connected to the output of a filter, or an image reader. When the
148   // input of this filter or reader itself is changed, an error message might
149   // be displayed since the current display extent is probably outside
150   // the new whole extent. Calling this method will ensure that the display
151   // extent is reset properly.
152   virtual void UpdateDisplayExtent();
153   
154   // Description:
155   // Return the minimum and maximum slice values (depending on the orientation
156   // this can be in X, Y or Z).
157   virtual int GetSliceMin();
158   virtual int GetSliceMax();
159   virtual void GetSliceRange(int range[2])
160     { this->GetSliceRange(range[0], range[1]); }
161   virtual void GetSliceRange(int &min, int &max);
162   virtual int* GetSliceRange();
163   
164   // Description:
165   // Set window and level for mapping pixels to colors.
166   virtual double GetColorWindow();
167   virtual double GetColorLevel();
168   virtual void SetColorWindow(double s);
169   virtual void SetColorLevel(double s);
170
171   // Description:
172   // These are here when using a Tk window.
173   virtual void SetDisplayId(void *a);
174   virtual void SetWindowId(void *a);
175   virtual void SetParentId(void *a);
176   
177   // Description:
178   // Set/Get the position in screen coordinates of the rendering window.
179   virtual int* GetPosition();
180   virtual void SetPosition(int a,int b);
181   virtual void SetPosition(int a[2]) { this->SetPosition(a[0],a[1]); }
182   
183   // Description:
184   // Set/Get the size of the window in screen coordinates in pixels.
185   virtual int* GetSize();
186   virtual void SetSize(int a, int b);
187   virtual void SetSize(int a[2]) { this->SetSize(a[0],a[1]); }
188   
189   // Description:
190   // Get the internal render window, renderer, image actor, and
191   // image map instances.
192   vtkGetObjectMacro(RenderWindow,vtkRenderWindow);
193   vtkGetObjectMacro(Renderer, vtkRenderer);
194   vtkGetObjectMacro(ImageActor,vtkImageActor);
195   vtkGetObjectMacro(WindowLevel,vtkImageMapToWindowLevelColors);
196   vtkGetObjectMacro(InteractorStyle,vtkInteractorStyleImage);
197   
198   // Description:
199   // Set your own renderwindow and renderer
200   virtual void SetRenderWindow(vtkRenderWindow *arg);
201   virtual void SetRenderer(vtkRenderer *arg);
202
203   // Description:
204   // Attach an interactor for the internal render window.
205   virtual void SetupInteractor(vtkRenderWindowInteractor*);
206   
207   // Description:  
208   // Create a window in memory instead of on the screen. This may not
209   // be supported for every type of window and on some windows you may
210   // need to invoke this prior to the first render.
211   virtual void SetOffScreenRendering(int);
212   virtual int GetOffScreenRendering();
213   vtkBooleanMacro(OffScreenRendering,int);
214
215   // Description:
216   // @deprecated Replaced by wxvtkImageViewer2::GetSliceMin() as of VTK 5.0.
217   VTK_LEGACY(int GetWholeZMin());
218
219   // Description:
220   // @deprecated Replaced by wxvtkImageViewer2::GetSliceMax() as of VTK 5.0.
221   VTK_LEGACY(int GetWholeZMax());
222
223   // Description:
224   // @deprecated Replaced by wxvtkImageViewer2::GetSlice() as of VTK 5.0.
225   VTK_LEGACY(int GetZSlice());
226
227   // Description:
228   // @deprecated Replaced by wxvtkImageViewer2::SetSlice() as of VTK 5.0.
229   VTK_LEGACY(void SetZSlice(int));
230
231 protected:
232   wxvtkImageViewer2();
233   ~wxvtkImageViewer2();
234
235   virtual void InstallPipeline();
236   virtual void UnInstallPipeline();
237
238   vtkImageMapToWindowLevelColors  *WindowLevel;
239   vtkRenderWindow                 *RenderWindow;
240   vtkRenderer                     *Renderer;
241   vtkImageActor                   *ImageActor;
242   vtkRenderWindowInteractor       *Interactor;
243   vtkInteractorStyleImage         *InteractorStyle;
244
245   int SliceOrientation;
246   int FirstRender;
247   int Slice;
248
249   virtual void UpdateOrientation();
250
251 private:
252   wxvtkImageViewer2(const wxvtkImageViewer2&);  // Not implemented.
253   void operator=(const wxvtkImageViewer2&);  // Not implemented.
254 };
255
256 #endif
257
258