]> Creatis software - bbtk.git/blobdiff - packages/wxvtk/src/wxVTKRenderWindowInteractor.cxx
*** empty log message ***
[bbtk.git] / packages / wxvtk / src / wxVTKRenderWindowInteractor.cxx
diff --git a/packages/wxvtk/src/wxVTKRenderWindowInteractor.cxx b/packages/wxvtk/src/wxVTKRenderWindowInteractor.cxx
new file mode 100644 (file)
index 0000000..a7ac807
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,747 @@
+/*=========================================================================
+
+  Program:   Visualization Toolkit
+  Module:    $RCSfile: wxVTKRenderWindowInteractor.cxx,v $
+  Language:  C++
+  Date:      $Date: 2008/03/03 13:14:28 $
+  Version:   $Revision: 1.1 $
+
+  Copyright (c) 1993-2002 Ken Martin, Will Schroeder, Bill Lorensen 
+  All rights reserved.
+  See Copyright.txt or http://www.kitware.com/Copyright.htm for details.
+
+     This software is distributed WITHOUT ANY WARRANTY; without even 
+     the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR 
+     PURPOSE.  See the above copyright notice for more information.
+
+=========================================================================*/
+
+#include "wxVTKRenderWindowInteractor.h"
+
+//This is needed for vtk 3.1 :
+#ifndef VTK_MAJOR_VERSION
+#  include "vtkVersion.h"
+#endif
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+#  include "vtkCommand.h"
+#else
+#  include "vtkInteractorStyle.h"
+#endif
+
+//=======================================================================
+// LG : NAMESPACE IS NECESSARY TO AVOID CONFLICTING SYMBOLS IN DYN LIBS
+namespace bbwxvtk
+{
+
+  //Keep this for compatibilty reason, this was introduced in wxGTK 2.4.0
+#if (!wxCHECK_VERSION(2, 4, 0))
+  wxWindow* wxGetTopLevelParent(wxWindow *win)
+  {
+    while ( win && !win->IsTopLevel() )
+      win = win->GetParent();
+    return win;
+  }
+#endif
+}
+// LG : EO namespace bbwxvtk
+//=======================================================================
+
+// To access objc calls on cocoa
+#ifdef __WXCOCOA__
+#ifdef VTK_USE_COCOA
+#import <Cocoa/Cocoa.h>
+// This trick is no longer need in VTK CVS, should get rid of that:
+#define id Id
+#else
+#error Build mismatch you need both wxWidgets and VTK to be configure against Cocoa to work
+#endif //VTK_USE_COCOA
+#endif //__WXCOCOA__
+
+#ifdef __WXGTK__
+#    include <gdk/gdkx.h> // GDK_WINDOW_XWINDOW is found here in wxWidgets 2.8.0
+#    include "gdk/gdkprivate.h"
+#ifdef __WXGTK20__
+#include <wx/gtk/win_gtk.h>
+#else
+#include <wx/gtk1/win_gtk.h>
+#endif
+#define GetXWindow(wxwin) (wxwin)->m_wxwindow ? \
+                          GDK_WINDOW_XWINDOW(GTK_PIZZA((wxwin)->m_wxwindow)->bin_window) : \
+                          GDK_WINDOW_XWINDOW((wxwin)->m_widget->window)
+#endif
+
+#ifdef __WXX11__
+#include "wx/x11/privx.h"
+#define GetXWindow(wxwin)   ((Window)(wxwin)->GetHandle())
+#endif
+
+
+//For more info on this class please go to:
+//http://wxvtk.sf.net
+//This hack is for some buggy wxGTK version:
+#if wxCHECK_VERSION(2, 3, 2) && !wxCHECK_VERSION(2, 4, 1) && defined(__WXGTK__)
+#  define WX_USE_X_CAPTURE 0
+#else
+#  define WX_USE_X_CAPTURE 1
+#endif
+
+#define ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER 1001
+
+//=======================================================================
+// LG : NAMESPACE IS NECESSARY TO AVOID CONFLICTING SYMBOLS IN DYN LIBS
+namespace bbwxvtk
+{
+
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+IMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas)
+#else
+IMPLEMENT_DYNAMIC_CLASS(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow)
+#endif  //__WXGTK__
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+BEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxGLCanvas)
+#else
+BEGIN_EVENT_TABLE(wxVTKRenderWindowInteractor, wxWindow)
+#endif //__WXGTK__
+  //refresh window by doing a Render
+  EVT_PAINT       (wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint)
+  EVT_ERASE_BACKGROUND(wxVTKRenderWindowInteractor::OnEraseBackground)
+  EVT_MOTION      (wxVTKRenderWindowInteractor::OnMotion)
+
+  //Bind the events to the event converters
+  EVT_LEFT_DOWN   (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_MIDDLE_DOWN (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_RIGHT_DOWN  (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown)
+  EVT_LEFT_UP     (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+  EVT_MIDDLE_UP   (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+  EVT_RIGHT_UP    (wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp)
+#if !(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+  EVT_ENTER_WINDOW(wxVTKRenderWindowInteractor::OnEnter)
+  EVT_LEAVE_WINDOW(wxVTKRenderWindowInteractor::OnLeave)
+  EVT_MOUSEWHEEL  (wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseWheel)
+// If we use EVT_KEY_DOWN instead of EVT_CHAR, capital versions
+// of all characters are always returned.  EVT_CHAR also performs
+// other necessary keyboard-dependent translations.
+  //EVT_KEY_DOWN    (wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyDown)
+  EVT_CHAR        (wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyDown)
+  EVT_KEY_UP      (wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyUp)
+#endif
+  EVT_TIMER       (ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER, wxVTKRenderWindowInteractor::OnTimer)
+  EVT_SIZE        (wxVTKRenderWindowInteractor::OnSize)
+END_EVENT_TABLE()
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+wxVTKRenderWindowInteractor::wxVTKRenderWindowInteractor() : vtkRenderWindowInteractor(), wxGLCanvas()
+#else
+wxVTKRenderWindowInteractor::wxVTKRenderWindowInteractor() : vtkRenderWindowInteractor(), wxWindow()
+#endif //__WXGTK__
+      , timer(this, ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER)
+      , ActiveButton(wxEVT_NULL)
+      , RenderAllowed(0)
+      , Stereo(0)
+      , Handle(0)
+      , Created(true)
+      , RenderWhenDisabled(1)
+      , UseCaptureMouse(0)
+{
+  
+  this->RenderWindow = NULL;
+  this->SetRenderWindow(vtkRenderWindow::New());
+  this->RenderWindow->Delete();
+  
+  //this->SetBackgroundColour( wxColour(255,0,255) );
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor::wxVTKRenderWindowInteractor(wxWindow *parent,
+                                                         wxWindowID id,
+                                                         const wxPoint &pos,
+                                                         const wxSize &size,
+                                                         long style,
+                                                         const wxString &name)
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+      : vtkRenderWindowInteractor(), wxGLCanvas(parent, id, pos, size, style, name)
+#else
+      : vtkRenderWindowInteractor(), wxWindow(parent, id, pos, size, style, name)
+#endif //__WXGTK__
+      , timer(this, ID_wxVTKRenderWindowInteractor_TIMER)
+      , ActiveButton(wxEVT_NULL)
+      , RenderAllowed(0)
+      , Stereo(0)
+      , Handle(0)
+      , Created(true)
+      , RenderWhenDisabled(1)
+      , UseCaptureMouse(0)
+{
+  
+  this->RenderWindow = NULL;
+  this->SetRenderWindow(vtkRenderWindow::New());
+  this->RenderWindow->Delete();
+  
+  // this->SetBackgroundColour( wxColour(255,0,0) );
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor::~wxVTKRenderWindowInteractor()
+{   
+  // LG : trompe la mort !
+  SetReferenceCount(0);
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+wxVTKRenderWindowInteractor * wxVTKRenderWindowInteractor::New()
+{
+  // we don't make use of the objectfactory, because we're not registered
+  return new wxVTKRenderWindowInteractor;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Initialize()
+{
+  int *size = RenderWindow->GetSize();
+  // enable everything and start rendering
+  Enable();
+  //RenderWindow->Start();
+
+  // set the size in the render window interactor
+  Size[0] = size[0];
+  Size[1] = size[1];
+
+  // this is initialized
+  Initialized = 1;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Enable()
+{
+  // if already enabled then done
+  if (Enabled)
+    return;
+
+  // that's it
+  Enabled = 1;
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  SetCurrent();
+#endif
+  Modified();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+bool wxVTKRenderWindowInteractor::Enable(bool enable)
+{
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  return wxGLCanvas::Enable(enable);
+#else
+  return wxWindow::Enable(enable);
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Disable()
+{
+  // if already disabled then done
+  if (!Enabled)
+    return;
+
+  // that's it (we can't remove the event handler like it should be...)
+  Enabled = 0;
+  Modified();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Start()
+{
+  // the interactor cannot control the event loop
+  vtkErrorMacro( << "wxVTKRenderWindowInteractor::Start() "
+    "interactor cannot control event loop.");
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::UpdateSize(int x, int y)
+{
+  if( RenderWindow )
+  {
+    // if the size changed tell render window
+    if ( x != Size[0] || y != Size[1] )
+    {
+      // adjust our (vtkRenderWindowInteractor size)
+      Size[0] = x;
+      Size[1] = y;
+      // and our RenderWindow's size
+      RenderWindow->SetSize(x, y);
+    }
+  }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::CreateTimer(int WXUNUSED(timertype))
+{
+  // it's a one shot timer
+  if (!timer.Start(10, TRUE))
+    assert(false);
+
+  return 1;
+  
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+int wxVTKRenderWindowInteractor::DestroyTimer()
+{
+  // do nothing
+  return 1;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnTimer(wxTimerEvent& WXUNUSED(event))
+{
+  if (!Enabled)
+    return;
+    
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::TimerEvent, NULL);
+#else
+    // old style
+    InteractorStyle->OnTimer();
+#endif
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+// NOTE on implementation:
+// Bad luck you ended up in the only tricky place of this code.
+// A few note, wxWidgets still refuse to provide such convenient method
+// so I have to maintain it myself, eventhough this is completely integrated
+// in wxPython...
+// Anyway if this happen to break for you then compare to a recent version of wxPython
+// and look for the function long wxPyGetWinHandle(wxWindow* win)
+// in wxPython/src/helpers.cpp
+long wxVTKRenderWindowInteractor::GetHandleHack()
+{
+  //helper function to hide the MSW vs GTK stuff
+  long handle_tmp = 0;
+
+// __WXMSW__ is for Win32
+//__WXMAX__ stands for using Carbon C-headers, using either the CarbonLib/CFM or the native Mach-O builds (which then also use the latest features available)
+// __WXGTK__ is for both gtk 1.2.x and gtk 2.x
+#if defined(__WXMSW__) || defined(__WXMAC__)
+    handle_tmp = (long)this->GetHandle();
+#endif //__WXMSW__
+
+//__WXCOCOA__ stands for using the objective-c Cocoa API
+#ifdef __WXCOCOA__
+   // Here is how to find the NSWindow
+   wxTopLevelWindow* toplevel = dynamic_cast<wxTopLevelWindow*>(
+     wxGetTopLevelParent( this ) );
+   if (toplevel != NULL )    
+   {
+     handle_tmp = (long)toplevel->GetNSWindow();
+   }
+   // The NSView will be deducted from 
+   // [(NSWindow*)Handle contentView]
+   // if only I knew how to write that in c++
+#endif //__WXCOCOA__
+
+    // Find and return the actual X-Window.
+#if defined(__WXGTK__) || defined(__WXX11__)
+    return (long)GetXWindow(this);
+#endif
+
+//#ifdef __WXMOTIF__
+//    handle_tmp = (long)this->GetXWindow();
+//#endif
+
+  return handle_tmp;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint(wxPaintEvent& WXUNUSED(event))
+{
+
+  //must always be here
+  wxPaintDC pDC(this);
+
+  //do it here rather than in the cstor: this is safer.
+  if(!Handle)
+  {
+    Handle = GetHandleHack();
+    RenderWindow->SetWindowId(reinterpret_cast<void *>(Handle));
+#ifdef __WXMSW__
+    RenderWindow->SetParentId(reinterpret_cast<void *>(this->GetParent()->GetHWND()));
+#endif //__WXMSW__
+  }
+  // get vtk to render to the wxWindows
+  //bbtkDebugMessage("Wx",9,"wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint"<<std::endl);
+  //std::cout << "wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint"<<std::endl;
+  Render();
+
+#if defined(__WXGTK__) && defined(USE_WXGLCANVAS)
+  //  bbtkDebugMessage("Core",9,"wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint   public wxGLCanvas, virtual public vtkRenderWindowInteractor  \n");
+#else
+  //  bbtkDebugMessage("Core",9,"wxVTKRenderWindowInteractor::OnPaint public wxWindow, virtual public vtkRenderWindowInteractor     \n");
+#endif //__WXGTK__
+
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnEraseBackground(wxEraseEvent &event)
+{
+  //printf("EED wxVTKRenderWindowInteractor::OnEraseBackground \n");
+  //turn off background erase to reduce flickering on MSW
+  event.Skip(false);
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnSize(wxSizeEvent& WXUNUSED(event))
+{
+  int w, h;
+  GetClientSize(&w, &h);
+  UpdateSize(w, h);
+
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  InvokeEvent(vtkCommand::ConfigureEvent, NULL);
+#endif
+  //this will check for Handle
+  //Render();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnMotion(wxMouseEvent &event)
+{
+ if (!Enabled) 
+    {
+   return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::MouseMoveEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnMouseMove(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+    event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+#if !(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnEnter(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+      event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::EnterEvent, NULL);
+#else
+    // old style
+  InteractorStyle->OnEnter(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);  
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnLeave(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+      event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::LeaveEvent, NULL);
+#else
+    // old style
+  InteractorStyle->OnLeave(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);  
+#endif
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyDown(wxKeyEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  int keycode = event.GetKeyCode();
+  char key = '\0';
+  if (keycode < 256)
+  {
+    // TODO: Unicode in non-Unicode mode ??
+    key = (char)keycode;
+  }
+
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), key, 0, NULL);
+
+  InvokeEvent(vtkCommand::KeyPressEvent, NULL);
+  InvokeEvent(vtkCommand::CharEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnKeyDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(), 
+    event.GetKeyCode(), 1);
+#endif
+  event.Skip();
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnKeyUp(wxKeyEvent &event)
+{
+  if (!Enabled) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+  int keycode = event.GetKeyCode();
+  char key = '\0';
+  if (keycode < 256)
+  {
+    // TODO: Unicode in non-Unicode mode ??
+    key = (char)keycode;
+  }
+
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), key, 0, NULL);
+  InvokeEvent(vtkCommand::KeyReleaseEvent, NULL);
+#else
+  InteractorStyle->OnKeyUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(), 
+    event.GetKeyCode(), 1);
+#endif
+  event.Skip();
+}
+#endif //!(VTK_MAJOR_VERSION == 3 && VTK_MINOR_VERSION == 1)
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonDown(wxMouseEvent &event)
+{
+  if (!Enabled || (ActiveButton != wxEVT_NULL))
+    {
+    return;
+    }
+  ActiveButton = event.GetEventType();
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+#endif
+
+  if(event.RightDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::RightButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnRightButtonDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(event.LeftDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::LeftButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnLeftButtonDown(event.ControlDown(),  event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(event.MiddleDown())
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::MiddleButtonPressEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnMiddleButtonDown(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  //save the button and capture mouse until the button is released
+  //Only if :
+  //1. it is possible (WX_USE_X_CAPTURE)
+  //2. user decided to.
+  if ((ActiveButton != wxEVT_NULL) && WX_USE_X_CAPTURE && UseCaptureMouse)
+  {
+    CaptureMouse();
+  }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnButtonUp(wxMouseEvent &event)
+{
+  //EVT_xxx_DOWN == EVT_xxx_UP - 1
+  //This is only needed if two mouse buttons are pressed at the same time.
+  //In wxWindows 2.4 and later: better use of wxMOUSE_BTN_RIGHT or 
+  //wxEVT_COMMAND_RIGHT_CLICK
+  if (!Enabled || (ActiveButton != (event.GetEventType()-1))) 
+    {
+    return;
+    }
+
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+  SetEventInformationFlipY(event.GetX(), event.GetY(), 
+    event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+#endif
+  
+  if(ActiveButton == wxEVT_RIGHT_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::RightButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnRightButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(ActiveButton == wxEVT_LEFT_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::LeftButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnLeftButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  else if(ActiveButton == wxEVT_MIDDLE_DOWN)
+  {
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 0)
+    // new style
+    InvokeEvent(vtkCommand::MiddleButtonReleaseEvent, NULL);
+#else            
+    // old style
+    InteractorStyle->OnMiddleButtonUp(event.ControlDown(), event.ShiftDown(),
+      event.GetX(), Size[1] - event.GetY() - 1);
+#endif
+  }
+  //if the ActiveButton is realeased, then release mouse capture
+  if ((ActiveButton != wxEVT_NULL) && WX_USE_X_CAPTURE && UseCaptureMouse)
+  {
+    ReleaseMouse();
+  }
+  ActiveButton = wxEVT_NULL;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::OnMouseWheel(wxMouseEvent& event)
+{
+// Mouse wheel was only added after VTK 4.4 (I think...)
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 2)
+  // new style
+  //Set vtk event information ... The numebr of wheel rotations is stored in
+  //the x varible.  y varible is zero
+  SetEventInformationFlipY(event.GetWheelRotation() / event.GetWheelDelta(), 0, 
+                           event.ControlDown(), event.ShiftDown(), '\0', 0, NULL);
+  if(event.GetWheelRotation() > 0)
+    {
+      //Send event to VTK
+// EED
+//      InvokeEvent(vtkCommand::MouseWheelForwardEvent, NULL);
+    }
+  else
+    {
+      //Send event to VTK
+// EED
+//      InvokeEvent(vtkCommand::MouseWheelBackwardEvent, NULL);
+    }
+#endif
+    
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::Render()
+{
+  RenderAllowed = 1;
+  if (!RenderWhenDisabled)
+    {
+    //the user doesn't want us to render when the toplevel frame
+    //is disabled - first find the top level parent
+    wxWindow *topParent = wxGetTopLevelParent(this);
+    if (topParent)
+      {
+      //if it exists, check whether it's enabled
+      //if it's not enabeld, RenderAllowed will be false
+      RenderAllowed = topParent->IsEnabled();
+      }
+    }
+
+  if (RenderAllowed)
+    {
+    if(Handle && (Handle == GetHandleHack()) )
+      {
+      RenderWindow->Render();
+      }
+#if VTK_MAJOR_VERSION == 5 || (VTK_MAJOR_VERSION == 4 && VTK_MINOR_VERSION > 2)
+    else if(GetHandleHack())
+      {
+      //this means the user has reparented us; let's adapt to the
+      //new situation by doing the WindowRemap dance
+      //store the new situation
+      Handle = GetHandleHack();
+      RenderWindow->SetNextWindowId(reinterpret_cast<void *>(Handle));
+      RenderWindow->WindowRemap();
+      RenderWindow->Render();
+      }
+#endif
+    }
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+void wxVTKRenderWindowInteractor::SetRenderWhenDisabled(int newValue)
+{
+  //Change value of __RenderWhenDisabled ivar.
+  //If __RenderWhenDisabled is false (the default), this widget will not
+  //call Render() on the RenderWindow if the top level frame (i.e. the
+  //containing frame) has been disabled.
+
+  //This prevents recursive rendering during wxSafeYield() calls.
+  //wxSafeYield() can be called during the ProgressMethod() callback of
+  //a VTK object to have progress bars and other GUI elements updated -
+  //it does this by disabling all windows (disallowing user-input to
+  //prevent re-entrancy of code) and then handling all outstanding
+  //GUI events.
+        
+  //However, this often triggers an OnPaint() method for wxVTKRWIs,
+  //resulting in a Render(), resulting in Update() being called whilst
+  //still in progress.
+
+  RenderWhenDisabled = (bool)newValue;
+}
+//---------------------------------------------------------------------------
+//
+// Set the variable that indicates that we want a stereo capable window
+// be created. This method can only be called before a window is realized.
+//
+void wxVTKRenderWindowInteractor::SetStereo(int capable)
+{
+  if (Stereo != capable)
+    {
+    Stereo = capable;
+    RenderWindow->StereoCapableWindowOn();
+    RenderWindow->SetStereoTypeToCrystalEyes();
+    Modified();
+    }
+}
+
+//---------------------------------------------------------------------------
+//
+//
+void wxVTKRenderWindowInteractor::PrintSelf(ostream& os, vtkIndent indent)
+{
+  this->Superclass::PrintSelf(os, indent);
+}
+
+
+#if defined(_WIN32)
+const char * wxVTKRenderWindowInteractor::GetClassName() const
+{
+  return "wxVTKRenderWindowInteractor";
+}
+#endif //_WIN32
+
+}
+// LG : EO namespace bbwxvtk
+//=======================================================================
+