]> Creatis software - gdcm.git/blobdiff - vtk/vtkGdcmReader.cxx
*ENH: Add a setup.py.in that cmake will parse and give the right path to VTK ...
[gdcm.git] / vtk / vtkGdcmReader.cxx
index b8464b40b1d1271f6ea84da2622e7ef03dfdb732..b9aa0732117d1438b2f337e5138c71cf2fb19a26 100644 (file)
@@ -1,15 +1,15 @@
-// $Header: /cvs/public/gdcm/vtk/vtkGdcmReader.cxx,v 1.21 2003/10/24 15:38:56 malaterre Exp $
+// $Header: /cvs/public/gdcm/vtk/vtkGdcmReader.cxx,v 1.28 2003/11/13 10:23:41 malaterre Exp $
 // //////////////////////////////////////////////////////////////
 // WARNING TODO CLENAME 
 // Actual limitations of this code:
 //
 // /////// Redundant and unnecessary header parsing
 // In it's current state this code actually parses three times the Dicom
-// header of a file before the corrersponding image gets loaded in the
+// header of a file before the corresponding image gets loaded in the
 // ad-hoc vtkData !
 // Here is the process:
 //  1/ First loading happens in ExecuteInformation which in order to
-//     positionate the vtk extents calls CheckFileCoherence. The purpous
+//     positionate the vtk extents calls CheckFileCoherence. The purpose
 //     of CheckFileCoherence is to make sure all the images in the future
 //     stack are "homogenous" (same size, same representation...). This
 //     can only be achieved by parsing all the Dicom headers...
 //      (indirectely call) ExecuteInformation which ends up in a second
 //      header parsing
 //  2b/ the core of ExecuteData then needs gdcmFile (which in turns
-//      initialiszes gdcmHeader in the constructor) in order to access
+//      initialises gdcmHeader in the constructor) in order to access
 //      the data-image.
 //
 // Possible solution:
 // maintain a list of gdcmFiles (created by say ExecuteInformation) created
 // once and for all accross the life of vtkGdcmHeader (it would only load
 // new gdcmFile if the user changes the list). ExecuteData would then use 
-// those gdcmFile and hence avoid calling the consctutor:
+// those gdcmFile and hence avoid calling the construtor:
 //  - advantage: the header of the files would only be parser once.
 //  - drawback: once execute information is called (i.e. on creation of
-//              a vtkGdcmHeader) the gdcmFile sctructue is loaded in memory.
+//              a vtkGdcmHeader) the gdcmFile structure is loaded in memory.
 //              The average size of a gdcmHeader being of 100Ko, is one
 //              loads 10 stacks of images with say 200 images each, you
 //              end-up with a loss of 200Mo...
 // ExecuteData allocates space for the pixel data [which will get pointed
 // by the vtkPointData() through the call
 // data->GetPointData()->GetScalars()->SetVoidArray(mem, StackNumPixels, 0);]
-// This data is never "freed" neither in the desctutor nor when the
+// This data is never "freed" neither in the destructor nor when the
 // filename list is extended, ExecuteData is called a second (or third)
 // time...
 // //////////////////////////////////////////////////////////////
 
-#include <stdio.h>
+#include "gdcmFile.h"
+#include "gdcmHeaderHelper.h"
+#include "vtkGdcmReader.h"
+
+//#include <stdio.h>
 #include <vtkObjectFactory.h>
 #include <vtkImageData.h>
 #include <vtkPointData.h>
-#include "vtkGdcmReader.h"
-#include "gdcm.h"
-#include "gdcmHeaderHelper.h"
+#include <vtkLookupTable.h>
+
 
 vtkGdcmReader::vtkGdcmReader()
 {
   // Constructor
+  this->LookupTable = NULL;
 }
 
 //----------------------------------------------------------------------------
@@ -60,6 +64,7 @@ vtkGdcmReader::~vtkGdcmReader()
 { 
   this->RemoveAllFileName();
   this->InternalFileNameList.clear();
+  if(this->LookupTable) this->LookupTable->Delete();
 }
 
 //----------------------------------------------------------------------------
@@ -177,7 +182,7 @@ void vtkGdcmReader::BuildFileListFromPattern()
 // (i.e. an image represents one plane, but a volume represents many planes)
 int vtkGdcmReader::CheckFileCoherence()
 {
-       int ReturnedTotalNumberOfPlanes = 0;   // The returned value.
+   int ReturnedTotalNumberOfPlanes = 0;   // The returned value.
 
    this->BuildFileListFromPattern();
    if (this->InternalFileNameList.empty())
@@ -190,14 +195,14 @@ int vtkGdcmReader::CheckFileCoherence()
    int  ReferenceNZ = 0;
 
    // Loop on the filenames:
-   // - check for their existence and gdcm "parasability"
+   // - check for their existence and gdcm "parsability"
    // - get the coherence check done:
    for (std::list<std::string>::iterator FileName  = InternalFileNameList.begin();
                                         FileName != InternalFileNameList.end();
                                       ++FileName)
      {
      // The file is always added in the number of planes
-     //  - If file doesn't exist, it will be replaced by a black place in the 
+     //  - If file doesn't exist, it will be replaced by a black plane in the 
      //    ExecuteData method
      //  - If file has more than 1 plane, other planes will be added later to
      //    to the ReturnedTotalNumberOfPlanes variable counter
@@ -239,6 +244,7 @@ int vtkGdcmReader::CheckFileCoherence()
          && (type != "32U") && (type != "32S") )
        {
        vtkErrorMacro("Bad File Type for file" << FileName->c_str());
+       vtkErrorMacro("                      " << type.c_str());
        vtkErrorMacro("Removing this file from readed files "
                      << FileName->c_str());
        *FileName = "GDCM_UNREADABLE";
@@ -307,7 +313,15 @@ int vtkGdcmReader::CheckFileCoherence()
        ReturnedTotalNumberOfPlanes += NZ - 1; // First plane already added
        this->ImageType = type;
        this->PixelSize = GdcmHeader.GetPixelSize();
-       this->NumComponents = GdcmHeader.GetNumberOfScalarComponents(); //rgb or mono
+       
+       if( GdcmHeader.HasLUT() )
+         {
+         this->NumComponents = GdcmHeader.GetNumberOfScalarComponentsRaw();
+         }
+       else
+         {
+         this->NumComponents = GdcmHeader.GetNumberOfScalarComponents(); //rgb or mono
+         }
        
        //Set image spacing
        this->DataSpacing[0] = GdcmHeader.GetXSpacing();
@@ -323,7 +337,7 @@ int vtkGdcmReader::CheckFileCoherence()
      } // End of loop on FileName
 
    ///////// The files we CANNOT load are flaged. On debugging purposes
-   // count the loadable number of files and display thir number:
+   // count the loadable number of files and display their number:
    int NumberCoherentFiles = 0;
    for (std::list<std::string>::iterator Filename  = InternalFileNameList.begin();
                                         Filename != InternalFileNameList.end();
@@ -357,7 +371,7 @@ void vtkGdcmReader::ExecuteInformation()
     }
       
   // if the user has not set the extent, but has set the VOI
-  // set the zaxis extent to the VOI z axis
+  // set the z axis extent to the VOI z axis
   if (this->DataExtent[4]==0 && this->DataExtent[5] == 0 &&
      (this->DataVOI[4] || this->DataVOI[5]))
     {
@@ -449,19 +463,46 @@ size_t vtkGdcmReader::LoadImageInMemory(
 {
   vtkDebugMacro("Copying to memory image" << FileName.c_str());
   gdcmFile GdcmFile(FileName.c_str());
-  size_t size = GdcmFile.GetImageDataSize();
+  size_t size;
 
   // If the data structure of vtk for image/volume representation
   // were straigthforwards the following would suffice:
   //    GdcmFile.GetImageDataIntoVector((void*)Dest, size);
-  // But vtk chose to invert the lines of an image, that is the last
+  // But vtk chooses to invert the lines of an image, that is the last
   // line comes first (for some axis related reasons?). Hence we need
-  // to load the image line by line, starting from the end:
+  // to load the image line by line, starting from the end.
   int NumColumns = GdcmFile.GetXSize();
   int NumLines   = GdcmFile.GetYSize();
   int NumPlanes  = GdcmFile.GetZSize();
   int LineSize   = NumComponents * NumColumns * GdcmFile.GetPixelSize();
-  unsigned char * Source      = (unsigned char*)GdcmFile.GetImageData();
+
+  unsigned char * Source;
+  if( GdcmFile.HasLUT() )
+    {
+    size               = GdcmFile.GetImageDataSizeRaw();
+    Source             = (unsigned char*) GdcmFile.GetImageDataRaw();
+    unsigned char *Lut =                  GdcmFile.GetLUTRGBA();
+  
+    if(!this->LookupTable) this->LookupTable = vtkLookupTable::New();
+    this->LookupTable->SetNumberOfTableValues(256);
+    for (int tmp=0; tmp<256; tmp++)
+      {
+      this->LookupTable->SetTableValue(tmp,
+        (float)Lut[4*tmp+0]/255.0,
+        (float)Lut[4*tmp+1]/255.0,
+        (float)Lut[4*tmp+2]/255.0,
+        1);
+      }
+    this->LookupTable->SetRange(0,255);
+    vtkDataSetAttributes *a=this->GetOutput()->GetPointData();
+    a->GetScalars()->SetLookupTable(this->LookupTable);
+    free(Lut);
+    }
+  else
+    {
+    size        = GdcmFile.GetImageDataSize();
+    Source      = (unsigned char*)GdcmFile.GetImageData();
+    }
   unsigned char * pSource     = Source; //pointer for later deletion
   unsigned char * Destination = Dest + size - LineSize;